fbpx

Waarom je NIET ieder jaar een nieuw album hóéft uit te brengen om een fanbase op te bouwen

De ‘oude muziekindustrie’ is nog volledig gefocust op het uitbrengen van albums. Pas als je een nieuw album hebt, dan heb je weer ‘recht’ op aandacht in de media en op een tour langs alle podia. Een vastgeroeste oneindige spiraal.

En dat is wat je wil, dus je gaat aan de slag: proberen om in de creatieve modus te komen om nieuwe liedjes schrijven, uren maken in de repetitieruimte om de gloednieuwe liedjes eigen te maken, intensieve focus in de opnamestudio, contact met de vormgever over artwork, het laten persen van de cd’s/vinyl, een poging tot promotie van het aankomende album, het organiseren van een spetterende release party en hopelijk een gave aansluitende tour boeken.

Om vervolgens direct weer met hetzelfde rondje verder te gaan.

Dit is allemaal super gaaf - lekker creëren - maar om dit ieder jaar weer te doen… 


Er zijn 3 grote nadelen aan ieder jaar een nieuw album uitbrengen:

1) Het kost nogal veel energie en tijd. En waar is dan die tijd die je kunt besteden aan het vinden van, het leren kennen van en de relatie opbouwen met je ideale doelgroep?

2) Deze aanpak resulteert in een niet zo sociale social media aanpak. Want tijdens het maakproces vergeet je onder de aandacht te blijven en op het moment dat je denkt: “oh ja, ik wil wel dat er mensen naar m’n optredens gaan komen en m’n album gaan kopen”, spring je weer teveel in de ‘reclame-modus’. 

3) Er blijft weinig budget over voor directe marketing om je fanbase op te bouwen en om strategische marketing in te zetten voor meer bezoekers van je optredens en meer kopers van je album. 


“Oké, dat is duidelijk”, denk je misschien. “Maar wat dan wel?”

Zou je niet liever het hele jaar door nieuwe fans willen verwelkomen? Dat je op een consistente basis aan je fanbase werkt en iedere dag je muziek weer kunt laten horen aan nieuwe oren?

Dat je inziet dat muziek niet verjaart. Dat ‘oude’ muziek nieuw is voor nieuwe fans. En als je leert hoe je constant nieuwe fans aantrekt je muziek eigenlijk nooit meer ‘oud’ is. 

Dat je leert hoe je een online marketingstrategie kunt neerzetten waardoor je échte connectie maakt met mensen. Dat je een community opbouwt en dat je échte waardering krijgt van like-minded-people.

Dat je nieuwe nummers kunt schrijven omdat je INSPIRATIE hebt, niet omdat het MOET om je fanbase te vergroten.

Dat is nou precies waarom ik mijn F.I.R.E. methode heb ontwikkeld.

Fans = Interactie + Relevantie + Eigenheid

INTERACTIE
Ga zélf de interactie aan, maar introduceer jezelf met 'swag': met zelfvertrouwen maar niet opdringerig. Zorg voor een indirecte introductie d.m.v. een video maar blijf weg van agressieve marketing.

RELEVANTIE
Doordat je weet wie je ideale fan is zijn je berichten super relevant omdat ze passen binnen de juiste ‘cultuur’. Je weet binnen welke niche je muziek valt en wordt beroemd binnen die niche. 

EIGENHEID
Ga voor een persoonlijke aanpak door middel van een passende tone-of-voice en voel aan waarin je je onderscheidt van je idolen.

Een duurzame strategie die ervoor zorgt dat je méér fans, waardering en optredens krijgt door middel van meetbare direct-to-fan marketing.

Je moet weten:

1) Wat je positionering is. Wie ben jij, wie is je ideale fan en wat is de cultuur rondom je muziek? Verder is het ook belangrijk dat je de psychologie begrijpt achter de ‘fanreis’ die fans doorlopen.

2) Wat je doelen zijn en hoe je op basis daarvan een promotieplanning kunt maken. Je moet weten waarom je wanneer waar op focust en hoe je dromen waarheid gaat maken. 

3) Hoe je zichtbaar kunt gaan worden d.m.v. social media met relevante posts waarin je het niet alleen over je muziek hebt, maar een echte community creëert. 

4) Hoe je logische keuzes maakt voor je merchandise, hoe je kans grijpt en er meer uithaalt dan je nu doet, offline én online.

5) Wat het nut is van een mailinglijst en hoe je die opbouwt, om daarmee een relatie op te bouwen met fans. 

6) Hoe je social media advertenties kunt inzetten voor het opbouwen van je fanbase. 

Wanneer jij je online marketingstrategie onder de knie krijgt, hoef je niet afhankelijk te blijven van andere partijen in de muziekindustrie en weet je precies wat je moet doen om zélf je fanbase te vergroten. En dan is het uitbrengen van nieuwe albums een manier om jezelf te uiten, omdat je in de flow zat en inspiratie had. En niet als een ‘moetje’.

Wil jij weten hoe je op consistente basis
je fanbase kunt opbouwen en zichtbaar kunt worden
waardoor je beroemd in je niche wordt?

Na het lezen van dit e-book weet jij precies:  

  • De psychologie achter de ‘fanreis’ die fans doormaken en hoe je op de juiste manier de interactie met ze aangaat.  
  • Hoe je zichtbaar wordt en dus beroemd wordt in je niche.  
  • Hoe je een community opbouwt rondom je muziek met betrokken fans.  

Schrijf je in op mijn mailinglijst voor toffe mails over online marketing vol enthousiasme en krijg het e-book cadeau!

Geen spam! En je kunt je op ieder moment weer uitschrijven onderaan elke mail.

>
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .